За останні чотири місяці в Україні суттєво зросли ціни на молочну продукцію. І якщо вартість 900 мл молока збільшилася на 1 грн, то кілограм сиру подорожчав майже на 5 грн.

Експерти вважають, що така тенденція продовжиться. За їхніми оцінками, навесні цінники на таких продуктах можуть додати ще 3-4%.

Хоча ритейлери та уряд стримують збільшення цін, витрати виробників “молочки” продовжують зростати.

Ще у жовтні 2021-го “молочний кошик” (сир, масло, кефір, молоко) обходився українцям у 478,9 грн. А тепер за такий самий набір доведеться заплатити вже 516 грн. Наприклад:

  • масло подорожчало з 48,6 до 53,3 грн (200 г);
  • молоко – з 31,28 до 32,4 грн (за 900 мл);
  • кефір – із 33,73 до 34,82 грн (за 950 мл);
  • сир – із 49,31 до 51,1 грн (за 300 г).

Проте таке подорожчання для виробників здається надто несуттєвим. З одного боку подорожчання стримують супермаркети (про це пізніше), а з іншого – уряд, який обмежує націнки на масло та молоко.

Як подорожчали молочні продукти в Україні

Можна виділити три основні причини, чому подорожчали молочні продукти:

  1. зросли ціни на газ та електроенергію для виробників;
  2. подорожчала молочна сировина (зокрема через зростання цін на корм);
  3. впала прибутковість виробників молока.

Ціни на молочну продукцію багато в чому залежать від великих ритейлерів (мереж супермаркетів). Вони підписують договори з виробниками, у яких зокрема зазначені ціни. А щоб підняти вартість, доводиться домовлятися з ритейлерами та переукладати угоди.

Супермаркети завжди проти такої ініціативи: вони зацікавлені зберегти свою надбавку ще й запропонувати продукцію за нижчими цінами, ніж у конкурентів. Як результат – собівартість виробництва значно зросла, а ось ціни збільшуються плавно й із запізненням.

“Те зростання цін, яке є, часто не покриває всіх витрат. Дехто навіть працює у збиток. Вони б відігралися за рахунок збільшення цін для ритейлерів, але ритейлерів дуже складно переконати. Є кілька операторів, і вони дуже неохоче йдуть на підвищення цін. Це триває місяцями, а якщо й піднімають, то зростання відбувається на 2-3% за кілька місяців”, – пояснює директор аналітичного агентства “Інфагро” Василь Вінтоняк.

Складні відносини між виробниками та ритейлерами – традиція українського ринку. Прорватися на полиці супермаркетів складно, а ті, кому це вдається, часто незадоволені вимогами мереж магазинів та супермаркетів.Молочній галузі потрібна допомога

Переробники підступно вчинили, знизивши ціни на молоко перед Новим роком, каже економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак. За його оцінками, дохідність виробництва молока у професійних господарствах України у січні цього року знизилася на 10% порівняно з попереднім місяцем.

А ось Вінтоняк упевнений, що навесні ціни на молочну продукцію продовжать зростати. “І виробники, і мережі утримують свої заробітки на високих рівнях. Молочна сировина подорожчала. Якщо дивитися зараз і те, що було рік тому, ціна зросла більш ніж на 15%, і це лише ціна на сировину. А сировина – основа собівартості. Значно збільшилася вартість енергоресурсів. Молочна сфера використовує багато газу, а він подорожчав у рази. Електроенергія також зросла в ціні”, – пояснює експерт.

За його оцінками, йдеться про збільшення на 3-4%. Корм, який у виробництві сирого молока займає 50% від кінцевої ціни, не дешевшатиме. Енергоносії також. Тому очікується, що влітку ціни продовжать зростати.

Але є ще один негативний фактор – скорочення обсягів виробництва та збільшення імпорту. Так, за грудень та січень було вироблено лише 719,1 тис. т молока, що на 5,9% менше, ніж за аналогічний період минулого року, зазначає OBOZREVATEL аналітик УКАБ Максим Гопко.

Ситуація для молочної галузі погіршується не лише витратами на корми, а й зростанням цін на ветеринарні препарати (на 30-40%), на логістику та газ для переробних комплексів.

“Для регулювання ціни має простежуватись цінова кон’юнктура на всіх етапах торгівлі (виробництво-переробка-збут), тому що не всі суб’єкти галузі заробляють на продукції. Важливий фактор, який впливатиме на ціну в майбутньому, це рівень державної підтримки для молочного тваринництва. Якщо відбуватиметься підтримка галузі, тоді вітчизняна продукція зможе знижувати ціни, тому що зараз вона змушена працювати за рахунок власних матеріальних ресурсів”, – вважає Гопко.

Если Вы заметили ошибку, пожалуйста, выделите некорректный текст и нажмите Ctrl+Enter - так Вы поможете нам улучшить сайт. Спасибо!