1 липня набрав чинності закон, який вводить кримінальну відповідальність за керування автомобілем в нетверезому стані. А день потому президент України Володимир Зеленський підписав закон, що скасовує кримінальну відповідальність за водіння автомобіля в нетверезому стані.

Що зрештою загрожує п'яним водіям і чому змінили покарання.

Як змінювалося законодавство

Закон № 7279-д, який набув чинності 1 липня, був ухвалений ще в 2018 році. Головне нововведення – водіння у п'яному вигляді кваліфікували як кримінальний злочин, а не адміністративне порушення.

За новим законом, кримінальна відповідальність мала настати в таких випадках: водіння в нетверезому стані, допуск за кермо нетверезої особи, відмова пройти медичний огляд на сп'яніння, вживання водієм алкоголю після ДТП.

До того ж, зросли штрафи для п'яних водіїв:

  • за порушення вищезазначених правил – від 17 тис. до 34 тис. грн, а також позбавлення права керувати транспортним засобом на строк до 3 років;
  • при повторному правопорушенні – штраф до 51 тис. грн з позбавленням права водіння від 2 до 3 років.

Але 17 червня 2020 нардепи ухвалили закон № 3314, який скасовує кримінальну відповідальність за водіння в нетверезому стані. 2 липня його підписав президент, і закон набув чинності на наступний день після публікації.

Що тепер загрожує нетверезим водіям

Відповідальність за водіння в нетверезому стані знову стала адміністративною, як до 1 липня 2020 року, а ось штрафи зросли.

Плутанина виникає з тими водіями, які попалися на п'яному водінні в період дії кримінальної відповідальності за п'яне водіння, а також з тими, на кого склали адміністративні протоколи до 1 липня, але саму справу не розглянули.

"2 липня президент України підписав закон, яким стаття 286-1 Кримінального кодексу України – скасовується. Це означає, що за керування транспортним засобом в стані алкогольного сп'яніння особа буде як і раніше нести адміністративну відповідальність. Нові зміни набувають чинності з дня, наступного після дня опублікування. Що стосується ст. 130 Кодексу про адміністративні правопорушення, внесеними змінами збільшено адміністративний штраф за керування транспортними засобами в стані алкогольного сп'яніння. З 1 липня розмір штрафу становить 17 тис. гривень. Раніше штраф становив 10 200 гривень", – пояснює Євген Ріяко, адвокат, керуючий партнер ЮК RIYAKO & PARTNERS.

Юристи вважають, що нетверезі водії, яких встигли зловити за період дії закону про кримінальну відповідальність, будуть притягнуті за адміністративне правопорушення.

"Особи, яких почали залучати до кримінальної відповідальності за вчинення такого проступку, звільняються від неї, і до них застосовується адміністративна відповідальність. У пояснювальній записці до закону, який скасовує кримінальну відповідальність, в тому числі за водіння в нетверезому стані, йдеться про те, що Кабінет міністрів України і правоохоронні органи з 22.11.2018 не змогли підготувати відповідні нормативно-правові акти, які не створили необхідні підрозділи і не визначили виконавців", – пояснює Василь Рущак, адвокат, керуючий партнер ЮФ PROPERTY.

Адвокат еПраво і експерт громадянської платформи LEAD office Тарас Гук вважає, що щодо порушників, які спіймались до 1 липня і справи яких не розглянуті, суди прийматимуть рішення в індивідуальному порядку.

"Якщо керуватися формальним підходом, закон, яким запроваджено кримінальну відповідальність, амністував всіх цих водіїв. Зараз суди будуть на власний розсуд вирішувати, чи закривати такі справи, або притягати порушників до відповідальності, яку вже скасували. Важливо, що зараз поліція оформляє всіх нетверезих за адмінпротоколом", – пояснює Гук.

На брифінгу МВС пояснювали, що в законі, який запровадив кримінальну відповідальність за "п'яне" водіння, була занадто складна процедура. Так, патрульна поліція після зупинки порушника повинна була викликати штатного дізнавача, який би все оформив, склав акт огляду і тільки через 72 години підписували підозру і направляли до суду.

Адвокат Тарас Гук також вважає, що процедура була неефективною.

"Якщо оформленням матеріалів щодо адміністративної відповідальності водія займалася патрульна поліція (штат 12000), то кримінальну відповідальність документує дізнавач в складі слідчої групи з відділку поліції. Ці слідчі і до цього були завантажені, а зараз їм додали масове порушення, щодня до 1000 нетверезих водіїв фіксується. Оформлення одного п'яного водія замість 1 години патрульного тепер займає 3-5 годин роботи слідчих і того ж патрульного", – пояснює Гук.

Як карають п'яних водіїв за кордоном

У пресслужбі Федерації автопрому України розповіли, що досвід країн ЄС показує, що кримінальна відповідальність починається з перевищення допустимого вмісту алкоголю в крові водія і покликана зменшити кількість ДТП в цілому. Лідерами за розмірами штрафів в Європі вважаються скандинавські країни. Незважаючи на те, що, наприклад, в Швеції, як і в Україні, відносно низька гранична межа допустимого алкоголю в крові (0,2 проміле), сума штрафу для подібного порушення безпосередньо залежить від рівня доходів водія.

"Мінімальний розмір штрафу – сума, яку водій заробляє за 40 днів. А вміст алкоголю в крові понад допустимої норми загрожує водієві позбавленням волі на строк до двох років. Є й інший приклад – скажімо, Німеччина, де мінімальний штраф за мінімальний вміст алкоголю в крові становить 500 євро, що несе за собою адміністративну відповідальність. І в разі перевищення допустимої норми 0,5 проміле правопорушнику загрожує вже кримінальна відповідальність і штраф, як і в Швеції, що відповідає рівню його доходів. Що стосується тюремного ув'язнення, то в Німеччині воно загрожує тим, хто потрапляє повторно. У Польщі ж можна позбутися водійського посвідчення на термін до 10 років і опинитися у в'язниці на строк до двох років, якщо рівень алкоголю в крові перевищує 0,5 проміле. У цій країні за статистикою значна кількість ДТП (9% від загальної кількості ДТП) відбувається саме з вини водіїв у стані алкогольного сп'яніння", – зазначають у Федерації автопрому.

Експерти додають, що лідером за жорсткістю покарань п'яних водіїв залишається Японія. Саме там був виписаний найбільший штраф в історії – 2,5 мільйона доларів за водіння в нетверезому стані і ДТП з постраждалими. При цьому в Японії покарання поширюється навіть на пасажирів, які не зупинили п'яного водія.

Если Вы заметили ошибку, пожалуйста, выделите некорректный текст и нажмите Ctrl+Enter - так Вы поможете нам улучшить сайт. Спасибо!